اسکان دائمی زلزله زدگان تا پایان تیر 97









رئیس جمهوری روز پنجشنبه برای سفری دو روزه راهی کرمان شد؛ استانی که در ماه‌های اخیر به خاطر زلزله و تبعات ناشی از آن درگیر مشکلات شده بود. حسن روحانی در این سفر، ضمن حضور صمیمانه در یکی از روستاهای زلزله زده، از تدابیر و تسهیلات جدید دولت برای زلزله زدگان خبر داد و از نزدیک در جریان اسکان موقت و دائم زلزله زدگان قرار گرفت. او در این سفر، یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را گرامی داشت و از طرح‌های ویژه دولت برای استان کرمان پرده‌ برداری کرد. رئیس جمهوری صبح پنجشنبه در بدو ورود به دیار کریمان مورد استقبال حجت‌الاسلام حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه سیرجان و رزم حسینی استاندار و جمعی از مسئولان محلی قرار گرفت و سپس در اجتماع بزرگ مردم سیرجان حضور یافت.
وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع مردم این شهرستان و تقارن آن با ایام دهه مبارک فجر گفت: افتخار می‌کنیم که تنها انقلابی را به ثمر رساندیم که هیچ ابرقدرتی حامی این انقلاب نبود وخود مردم به تنهایی با اتحاد، ایثار و فداکاری‌شان در برابر رژیم تا دندان مسلحی ایستادند که همه ابرقدرت ها از آن رژیم حمایت می‌کردند. روحانی با بیان اینکه«هنوز دو ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که امام مردم را پای صندوق رأی دعوت کرد» افزود: این باعث افتخار ما است که در این انقلاب، با ایثار و فداکاری به هویت و فرهنگ اسلامی و راه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و به یک حکومت مردمسالار دست یافتیم. ما در کل منطقه و جهان افتخار می‌کنیم که مردم، نظام و چارچوب آن را با رأی خودشان انتخاب کردند و این مردم هستند که از نظام، میهن و کشورشان حفاظت و صیانت می‌کنند.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه«بدون حضور، رأی و نظر و حتی بدون انتقاد مردم، نمی‌توانیم مسیر پیشرفت و سعادت را بپیماییم» تصریح کرد: امروز اگر به منطقه و اطراف نگاه کنیم، به عراق، سوریه، لبنان، لیبی، مصر، افغانستان و پاکستان نگاه کنید، کجا از ایران امن‌تر است؟ این امنیت را شما مردم با اتحاد و ایستادگی خود در کنار نیروهای مسلح، امنیتی و انتظامی، ایجاد کرده اید. هر گروهکی می‌خواهد از هر طرف کشور به داخل نفوذ کرده و ناامنی ایجاد کند، مردم بیدار و هوشیار در مرزها و اقصی نقاط ایران با همکاری نیروهای فداکار امنیتی، نظامی و انتظامی از کشور حفاظت و حراست می‌کنند.
هشدار به واشنگتن
رئیس جمهوری با بیان اینکه «در واشنگتن کسی فکر نکند می‌تواند برای ملت بزرگ ایران تصمیم بگیرد» اظهارداشت: مردم ایران، جنایات شما را در طول تاریخ دیده‌اند. مردم ساواک و شکنجه‌های ساواکی را که به دست شما بنیاد نهاده شد، فراموش نکرده‌اند، مردم تجاوز شما را به منطقه از یاد نبرده‌اند، شما به افغانستان و عراق تجاوز کردید و به داعش کمک می‌کنید و شما هستید که می‌خواهید در این منطقه امنیت نباشد. شما امروز در واشنگتن به فکر مردم ایران افتاده و برای مردم ایران دلسوزی می‌کنید؟ اگر راست می‌گویید اموال مردم را که غارت کرده اید، پس دهید. شما سال‌ها مردم ایران را در تحریم نگاه داشتید، تحریم شما به نفع مردم بود یا به ضرر مردم؟ شما حتی دارو را هم روی مردم ایران تحریم و اموال مردم را هم چپاول کردید، آیا شما می‌توانید بگویید دلسوز مردم ایران هستید؟! روحانی افزود: آیا شمایی که در برابر مردم مسلمان ما ایستاده و آنها را تروریست می‌دانید می‌توانید حامی ملت ایران باشید؟وی با اشاره به تجاوز رژیم بعثی صدام به کشورمان خطاب به مدعیان دلسوزی برای ملت ایران، اظهار داشت: آن روزی که متجاوزان بعثی به کشورمان حمله کرده و از سلاح شیمیایی استفاده کردند و مردم بی‌دفاع ایران را مورد تاخت و تاز وحشیانه قرار دادند، هیچ کدام از شما به فکر ملت ایران نبودید و این خود ملت ایران بود که با ایثارگری، متجاوزان را از سرزمین ایران بیرون کرد. روحانی تصریح کرد: امروز هم ملت ایران، برای استقلال، حاکمیت ملی، امنیت، پیشرفت و استقامت در برابر دشمنان خود از هر روز دیگری آماده‌تر است. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از فداکاری و میهمان‌نوازی مردم سرافراز کرمان، اظهار داشت: سال گذشته 46 هزار اشتغال در استان کرمان ایجاد شد که در تاریخ استان بی‌سابقه است و این نشان‌دهنده سختکوشی، فداکاری و ایثارگری مردم استان است. رئیس جمهوری اتصال راه‌آهن سیرجان به کرمان و انتقال آب از دریای عمان به سیرجان را دو طرح ویژه دولت برای این استان برشمرد و گفت: طراحی برای اجرای این طرح انجام شده و سرمایه‌گذاری و فاینانس آن توسط بخش خصوصی و دولتی آغاز شده است و دولت متعهد می‌شود تا مشکلات بانکی این طرح بسیار مهم را برطرف کند و اجرایی شدن آن می‌تواند ضمن تأمین نیاز مردم، در حوزه صنعت استان کرمان و شهرستان سیرجان تحول ایجاد کند. روحانی در ادامه مسئولان استانی را به گسترش فضای مجازی و توسعه بیش از پیش مناطق تحت پوشش اپراتورهای تلفن همراه توصیه کرد و با بیان اینکه«در یک سال گذشته 110 میلیارد تومان در زمینه فضای مجازی سرمایه‌‌گذاری شده» گفت: برای این منظور 90 میلیون تومان تخصیص داده شده تا مردم بتوانند براحتی برای ارتباطات و اشتغال از آن استفاده کنند.
هیچ‌ کس در دنیا جز خودمان، دلسوزمان نیست
رئیس جمهوری عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح و آغاز همزمان عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای استان کرمان نیز گفت: باید قدم به قدم در بخش‌های مختلف توسعه و پیشرفت را ادامه دهیم چرا که سراسر ایران نور و امید است و در چنین فضایی نباید از ناامیدی و یأس سخن گفته شود. روحانی وضعیت اقتصادی ایران را در بخش‌های مختلف سرشار از روحیه امید، فعالیت و حرکت رو به جلو دانست و با بیان اینکه سراسر ایران در مسیر حرکت و تعالی قرار دارد و ملت ایران سرشار از روحیه امید هستند، گفت: با‌ وجود برخورداری از نعمت‌های مادی و معنوی چرا باید در گوشه و کنار از یأس و ناامیدی و سیاه‌نمایی حرف زده شود؟ کشورمان سرشار از نعمت‌های مادی بوده و معنویت در میان اقشار مردم موج می‌زند. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه هیچ‌کس در دنیا جز خودمان، دلسوزمان نیست، اظهار داشت: در 8 سال جنگ تحمیلی، هیچ کسی در دنیا به کمک ما نیامد و خودمان روی پای خود ایستادیم و دفاع کردیم و پیروز شدیم و امروز هم در دنیا کسی به‌دنبال حل مشکلات ما نیست، بنابراین باید مسائل و مشکلات‌مان را با دست خودمان حل و فصل کنیم.
مردم انتقادات شان را به صراحت اعلام کنند
رئیس جمهوری با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی که در استان کرمان افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شده است، اظهار داشت: با‌ وجود فعالیت‌های گسترده‌ای که در سراسر کشور انجام می‌شود، چه بسا ممکن است یک دستگاه دولتی نقص و اشکال داشته باشد که البته کسی منکر آن نیست، اما همه باید دست به دست هم دهیم. دولت صرفاً دستگاه خاصی نیست، بلکه همه ملت ایران را شامل می‌شود و همه باید برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات تلاش کنیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم اگر انتقادی دارند، باید نظرات خود را به صراحت اعلام کنند، گفت: کشور ما از نظام اسلامی برخوردار است و از شرایط دیکتاتوری برخی کشورهای جهان به دور است. مردم کشورمان می‌توانند آزادانه سخنان و انتقادات خود را مطرح کرده و برای رفع مشکلات راهکار نشان دهند. روحانی با تأکید بر اینکه نباید داشته‌ها و توانمندی‌های خود را کوچک بشماریم، اظهار داشت: پس از برجام تولید نفت کشورمان چندین برابر افزایش یافت و صادرات نفت و میعانات نسبت به قبل از برجام سه برابر شد. همچنین قبل از برجام حتی یک دلار هم نمی‌توانستیم اعتبار جذب کنیم؛ اما امروز 30 میلیارد دلار اعتبار داریم و در بخش‌های مختلف از جمله برای مجتمع گل گهر نیز گشایش‌های فراوانی ایجاد کرده است، لذا نباید کارهای مهم خود را کوچک شمرده و منکر کارهای بزرگ شویم. رئیس جمهوری گفت: البته نقص و اشکال وجود دارد که باید دست به دست هم برای رفع آن چاره‌اندیشی کنیم.
هر پروژه‌ای افتتاح می‌شود، از آیت‌الله هاشمی یاد می‌کنم
رئیس جمهوری در این مراسم همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: هر پروژه‌ای که در ایران افتتاح می‌شود، همواره در ذهن و جانم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد می‌کنم با این مرد بزرگ از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آشنایی داشتم و بعد از انقلاب نیز سالیان بسیار طولانی در مجلس شورای اسلامی، مجمع، مجلس خبرگان و در دوران جنگ در کنارشان بودم. روحانی گفت: یکی از آرزوهای آیت‌الله هاشمی، شکوفایی ایران بود و در هر کجای کشورمان که آبادانی، نشاط و سرسبزی به وجود می‌آمد، با همه وجود برانگیخته می‌شد و به طراوت ایران عشق می‌ورزید. ایشان به مسأله آب در کشور و آبادانی روستاها و شکوفایی صنعت ایران اهمیت زیادی قائل بود و همه وجودش عشق به ایران و اسلام بود.
 تأکید رئیس جمهوری بر مقاوم‌سازی بناها مقابل زلزله
رئیس جمهوری پنجشنبه شب نیز در جلسه شورای اداری استان کرمان  حضور یافت. وی حوادثی چون زلزله را آزمایش و امتحانی نزد خداوند برای دولت و مردم توصیف کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که از این پس به شکل مؤثرتری با حوادثی چون زلزله مقابله کنیم. ایران کشوری زلزله‌خیز است لذا باید اقدامات پیشگیرانه از جمله مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را به شکل جدی‌تر پیگیری کنیم تا بتوانیم در زلزله‌هایی که احتمالاً در آینده رخ خواهند داد، خسارات را به حداقل برسانیم. رئیس جمهوری افزود: مردم مناطق زلزله‌زده استان کرمان، حتماً مشکلات، توقعات و نیازهای بحقی دارند که باید مورد رسیدگی قرار گیرد و این وظیفه شرعی، ملی، انسانی و قانونی ما است و امیدوارم فردا بتوانم در زمینه رفع این مشکلات و از جمله ساخت مسکن دائمی برای آنها، قول‌هایی به مردم بدهم. رئیس جمهوری با بیان اینکه وضعیت استان کرمان به طور نسبی و با توجه به تلاش مردم و بخش‌های دولتی و خصوصی بسیار امیدوارکننده است، تصریح کرد: اینکه در یک روز بیش از 10 هزار میلیارد تومان پروژه در کرمان افتتاح شود و عملیات اجرایی همین میزان پروژه نیز در همین روز آغاز شود، بسیار افتخارآمیز بوده و نشان می‌دهد استان کرمان زنده و خستگی‌ناپذیر است و مردم تلاشگری دارد.
نمی‌توانیم خودمان را از فناوری‌های روز محروم کنیم
روحانی با بیان اینکه «منابع و امکانات دولت به تنهایی برای دستیابی به پیشرفت مطلوب کافی نیست»، گفت: اگر همه منابع کشور را بسیج کنیم، حتی برای پروژه‌های آماده اجرای بخش نفت، گاز و پتروشیمی کشور که بالغ بر 200 میلیارد دلار است، کافی نیست؛ لذا باید از منابع صندوق‌ها و بانک‌های بین‌المللی و همه امکانات دیگری که در جهان وجود دارد بویژه از فناوری‌های پیشرفته استفاده کنیم. روحانی مهم‌ترین  عامل در مسیر جذب سرمایه را وحدت و هماهنگی داخلی دانست و گفت: وقتی یک شرکت برآورد برداشت 100 میلیون بشکه‌ای از یک میدان را دارد و شرکت دیگری با تکنولوژی پیشرفته‌تر برآورد 170 میلیون بشکه‌ای، آیا می‌توانیم نسبت به سرنوشت این دست منابع که جزو اموال مردم محسوب می‌شوند، بی‌تفاوت باشیم؟
رئیس جمهوری افزود: نمی‌شود و نمی‌توانیم خودمان را از فناوری‌های روز محروم کنیم و در دنیای ارتباطات عقب بمانیم. آرزوی اصلی امام راحل، مقام معظم رهبری، مسئولین کشور و مردم ما پیشرفت ایران است و عزت کشور نیز در سایه پیشرفت و دستیابی به خودکفایی بیشتر است. در سال‌های گذشته از آنجا که نیاز به واردات گاز از یکی از کشورهای همسایه داشتیم به محض سرد شدن هوا و افزایش مصرف گاز، مسئولین این کشور با آنکه با ما دوستی هم داشتند، گاز را قطع می‌کردند تا قیمت را بالا ببرند، اما حالا که توانستیم تولید گاز و شبکه انتقال آن را توسعه دهیم، دیگر آن مسائل گذشته تکرار نمی‌شود.
روحانی تصریح کرد: خیلی مهم است که کشور بتواند روی پای خودش بایستد. اینکه می‌گوییم عزت، یعنی همین. عزت با حرف و کلام، حاصل نمی‌شود، بلکه با عمل محقق می‌شود. وقتی شما نیازمند دیگری باشید، مجبورید برای تأمین نیاز خود، به شرایطی که گذاشته می‌شود، تن دهید اما اگر این نیاز را خودمان تأمین کنیم، عزت ما حفظ خواهد شد.
 طرح دولت برای بافت‌های فرسوده و خانه اولی‌ها
رئیس جمهور با یادآوری مسأله بافت‌های فرسوده تصریح کرد: باید بافت‌های فرسوده بازسازی شوند و مردم از خانه‌های نو و مقاوم بهره‌مند شوند تا علاوه بر مزایای دیگر این خانه‌ها، در برابر زلزله نیز ایمنی بیشتری داشته باشند. دولت در راستای بازسازی بافت‌های فرسوده اقداماتی را آغاز خواهد کرد که جزئیات آن بزودی اعلام می‌شود.  روحانی اضافه کرد: یکی از این طرح‌ها آن است که اگر دولت یا نهادهای دیگر مثل شهرداری‌ها، ‌زمینی در اختیار دارند، آن را به توسعه‌گرها واگذار کنند تا دو برابر نیاز مناطق فرسوده هدف در آنها مسکن ساخته شود و بعد با واگذاری منزل مسکونی فرسوده و زمین آن به جای پول افراد بتوانند این خانه‌های ساخته شده را رایگان در اختیار بگیرند. رئیس جمهوری اظهار داشت: برای خانه اولی‌ها نیز تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد که بدون ودیعه اولیه به آنها پرداخت می‌شود تا بتوانند از این خانه‌ها خریداری کنند. با این اقدام با یک تیر چند هدف زده خواهد شد؛ یکی اینکه مشکل بافت فرسوده حل خواهد شد، دوم اینکه خیلی از کسانی که تا به حال خانه نداشته‌اند و خانه اولی خواهند بود، صاحب خانه خواهند شد و دیگر اینکه خانه‌های جدید براساس تکنولوژی جدید ساخته خواهند شد تا هم مقاوم‌تر باشند و هم به اصلاح الگوی مصرف انرژی کمک کنند.
روحانی همچنین افزود: در راستای تداوم اجرای اقتصاد مقاومتی کمیته‌ای با حضور استانداران تشکیل خواهد شد تا ببینیم چه اختیاراتی می‌تواند از مرکز به استان‌ها منتقل شود تا در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آنها تسریع به عمل آید.
افتتاح همزمان 13 پروژه
رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با عذرخواهی از مردم شهرستان‌هایی که وی نمی‌تواند از نزدیک با آنان دیدار کند و سخن بگوید، تصریح کرد:  برابر گزارشی که رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه ارائه کرد بیش از 70 درصد وعده‌های دولت در سفر قبلی به استان کرمان، عملیاتی شده و بقیه این وعده‌ها نیز عملیاتی خواهد شد. در این سفر هم قول اجرای 29 پروژه با اعتبار 1188 میلیارد تومان را به مردم می‌دهیم که در طول 3 سال آینده اجرا خواهند شد. در این مراسم ۱۳ پروژه مربوط به توسعه و ارتقای بهره‌وری صنایع مس سرچشمه در رفسنجان، از طریق ویدئو کنفرانس، به طور همزمان و با دستور رئیس جمهوری افتتاح شد.
رئیس جمهوری در پایان سفر به استان کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح دستاوردهای ممتاز سفر به کرمان، گفت: دولت با قوت و همراه با مردم، مسیر سازندگی، احیا و آبادانی همه استان‌های کشور را ادامه خواهد داد. وی تصریح کرد: بیش از 10 هزار و 200 میلیارد تومان طرح و پروژه در روز گذشته در شهرستان‌های مختلف استان کرمان به افتتاح رسید و به واسطه افتتاح نیروگاه جدیدی در استان کرمان بیش از 900 مگاوات به برق استان افزوده شد و این استان از این پس به صادرکننده برق به شبکه سراسری تبدیل شده است.
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره مقابله با رقابت ناعادلانه بخش خصوصی با خصولتی‌ها، گفت: بر این اعتقاد هستم که باید به بخش خصوصی و غیردولتی یاری کرد و از آنچه در اختیار بخش دولتی و خصولتی‌ها قرار دارد، بکاهیم و تأکید زیادی دارم تا دولتی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند، ضمن اینکه در بخش نیروهای مسلح نیز در ملاقات اخیر با مقام معظم رهبری، ایشان هم تأکید داشتند که این نیروها هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند، بنابراین، امروز اتفاق نظری در این زمینه بین مسئولین وجود دارد و امیدوارم این حرکت شامل رسانه‌ها و بخش خصوصی هم بشود.
حق اولیه مردم است که بدانند مبالغ موجود در خزانه چگونه هزینه می‌شود
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره لزوم شفافیت در مسائل اقتصادی، گفت: شفاف‌سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به وزارت اقتصادی و دارایی دستور دادم که از خزانه و هرکجا بودجه‌ای تخصیص می‌دهد، آن را اعلام کند تا مردم از آن خبردار شوند و جنب و جوشی که در فضای مجازی بعد از تقدیم لایحه مجلس ایجاد شد، برایم بسیار خوشحال‌کننده بود. روحانی افزود: این حق اولیه مردم است که بدانند مبالغ موجود در خزانه چگونه هزینه می‌شود، چرا که خزانه متعلق به مردم است و باید بدانند که پول‌شان به کدام دستگاه و استانی اختصاص می‌یابد. رئیس جمهور تصریح کرد: وجود شفافیت و موضوعات اقتصادی ضمن افزایش آگاهی مردم در جلوگیری از فساد و رانت، بسیار مؤثر است.

برش
تدابیر و تسهیلات جدید دولت برای زلزله زدگان
رئیس جمهوری در ادامه سفر دو روزه به استان کرمان، صبح جمعه با حضور در روستای زلزله‌زده گورک از توابع شهرستان راور، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این روستا و گفت‌وگویی صمیمی با مردم این منطقه، از نزدیک در جریان روند خدمات‌رسانی به مردم زلزله‌زده استان کرمان قرار گرفت. روحانی با حضور در تعدادی از چادرها
و کانکس‌هایی که برای اسکان موقت اهالی زلزله زده استقرار یافته بود،  از نزدیک با ایشان به گفت‌وگو پرداخت و در جریان مشکلات و مطالبات آنان قرار گرفت.
رئیس جمهوری با بیان اینکه برای من مایه افتخار است که در جمع صمیمی شما حضور یافتم و از روحیه با نشاط و باصفای شما بهره‌مند شدم، اضافه کرد: شما مردم این روستا مثل همه مردم ایران بسیار خوب و صبور هستید و اگر چه دچار مصیبت شده‌اید، اما از صفا و صمیمیت شما چیزی کم نشده است. رئیس جمهور اظهار داشت: در این فاصله‌ای که از خانه‌های تخریب شده و چادرها و کانکس‌هایی که برای اسکان موقت ایجاد شده، بازدید می‌کردم، مردم صبورانه و در فضایی بسیار صمیمی، مشکلات خود را در میان گذاشتند. خواست اصلی مردم ساخت مسکن دائمی است. روحانی تصریح کرد: در جریان بازدید از روستا خانه‌هایی را دیدیم که در جریان زلزله حدود 12 سال پیش بازسازی و مقاوم‌سازی شده بودند و به لطف خدا در زلزله اخیر آسیب ندیده و سالم مانده‌اند.  پس ضرورت دارد بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی را جدی‌تر دنبال کنیم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: مسأله اشتغال نیز جزو خواسته‌های مردم است. به روال کار و اشتغال بسیاری از مردم در جریان زلزله آسیب وارد آمده که لازم است برای ازسرگیری کارشان مورد حمایت قرار بگیرند. روحانی خطاب به مردم زلزله‌زده افزود: صبر، حوصله و استقامت شما ستودنی و قابل تقدیر است. شما تربیت‌یافته مکتب رسالت هستید که این گونه با وجود آسیب‌های ناشی از زلزله، اما همچنان روحیه خود را حفظ کرده‌اید.
روحانی با اشاره به بازدید خود از واحدهایی که بازسازی آنها آغاز شده است، تصریح کرد: در جریان این بازدید از رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قول گرفتیم که در مناطق زلزله‌زده راور و کوهبنان، بازسازی‌ها به سرعت انجام شود و تا پایان تیر سال آینده هیچ کس نباشد که خانه دائمی خود را تحویل نگرفته باشد. از آقای تابش می‌خواهم که اگر مشکلی در مسیر بازسازی‌ها پیش آمد، ابتدا از طریق استاندار و نیز از طریق رئیس جمهور،  موضوع را پیگیری کنند، چرا که دولت را موظف می‌دانم امکان اقامت مردم در خانه‌های دائمی را در اسرع وقت به انجام برساند تا مردم به زندگی عادی خودشان بازگردند.رئیس جمهور همچنین گفت: همه کسانی که در اثر زلزله شغل خود را از دست داده‌اند یا کسانی که برای اقامت از محل زندگی خود کوچ کرده و اکنون مستأجر هستند نیز از کمک بهره‌مند خواهند شد و خسارات آنها تا حد امکان جبران می شود.